Sammenholdet hos fans af fodboldklubben FC Midtjylland rækker langt ud over bold og stadion. Til torsdagens store UEFA-kamp siger klubben tak for mere end 1,3 millioner kroner til klubbens sociale arbejde fra sine støtter. Pengene går til projekt ”Sammen Går Vi På Banen”, som hjælper lokale unge videre efter misbrug, arbejdsløshed eller sygdom.

Under pandemien kunne FC Midtjyllands fans vælge, om de ville have penge tilbage fra corona-aflyste kampe - eller om pengene i stedet skulle gå til klubbens indsats for at hjælpe lokale unge efter svigt, sygdom eller misbrug. Over 80 procent af fansene var ikke i tvivl. De skænkede i alt mere 1,3 million kroner til arbejdet med at få unge tilbage på ret køl. På torsdag hyldes den imponerende opbakning, når FC Midtjylland som eneste danske klub i UEFA Europa League spiller mod Sporting CP fra Portugal på MCH Arena med plads til næsten 12.000 tilskuere.
Social ansvarlighed på trøjerne og ekstra dessert
I nakken af anfører Erik Sviatchenkos og de andre spillere fra FC Midtjylland står der FCM Samfund. Navnet dækker over klubbens indsats for socialt ansvar. De svedige trøjer sælges på auktion efter kampen. Pengene herfra går ubeskåret til klubbens sociale arbejde, som grundlæggende handler om at give noget tilbage til det samfund, klubben er skabt af.
Til den totalt udsolgte UEFA-kamp 23. februar hædres hele baglandet for deres støtte til FCM Samfund. Før kampen uddeles kager og flyers med tak for de 1,3 millioner kroner. Helge Sander, tidligere borgmester og videnskabsminister, præsenterer nogle af de unge, der er kommet tilbage på banen med teknikker, der oprindeligt er skabt til udvikling af fodboldtalenter. Desuden giver FCM Samfund giver ekstra dessert for de 1300 spisende i loungeområdet.
Alle har et talent – FCM Samfund realiserer det
FCM Samfund bruger de elitære principper fra den professionelle fodbold til at talentudvikle unge, der sidder fast i misbrug, angst, diagnoser eller sygemelding. De unge har fx ingen uddannelse eller erhvervserfaring, en plettet straffeattest, dårlige vaner eller passer bare ikke ind. Alligevel indeholder de masser af talent, mener man i FCM Samfund. Det er blot et spørgsmål om at finde det og investere i det. Når de unge er klar, står FC Midtjyllands store netværk af over 750 virksomheder parat til at hjælpe dem videre.